Hoofdstuk 1 p. 11-28
29-11-2011 17:32Inleiding
Wij als docenten krijgen te maken met ouders, kinderen en jongeren van diverse afkomst. Het omgaan met deze diversiteit is een belangrijke professionele vaardigheid en houding. Belangrijk is dat we zelf onderdeel zijn van de diversiteit. Ik neem mijn eigen normen en waarden mee en een eigen opvoedingsvisie.
Beeldvorming en vooroordelen
Door de menselijke neiging kijken we veelal naar de verschillen en niet de overeenkomsten.
- Vooroordelen kunnen betrekking hebben op specifieke kenmerken van uiteenlopende groepen.
- Vooroordelen zijn gebaseerd op generalisaties.
- Een vooroordeel is er al voordat er wordt waargenomen (voor-oordeel)
- Iemand met vooroordelen houdt zich hieraan vast en gaat daardoor selectief waarnemen, denken en voelen.
- Voordelen komen behalve gebrek aan kennis ook voort uit emoties als angst en kwaadheid.
Hoe kan de kans op het ontstaan van vooroordelen worden vermindert?
- Als er aandacht wordt besteed aan overeenkomsten tussen groepen, culturen en religies.
-
Als ook de verschillen binnen de groep zichtbaar woren gemaakt.
Dus niet de verschillen tussen groepen.
Diversiteit in Nederland
———
Terug