Thema-introductie

23-11-2011 16:55

Doelstellingen:

  • Je hebt een overzicht van onderdelen en inhouden die aan bod komen in het thema 'Kleur'.
  • Je interesse is gewekt en je voorkennis wordt geactiveerd.
  • Je hebt zicht op je eigen leerbehoeften

Inhoud:

We startte het thema met een intrigerend (actueel) televisiefragment waarin verschillen en overeenkomsten in onze multietnische en multiculturele samenleving naar voren komen. Naar aanleiding van het fragment gingen we in gesprek en probeerden te komen tot het benoemen van centrale maatschappelijke themaʼs in onze huidige multiculturele samenleving.

We bespraken kort de inhouden van de thema- en de expertbijeenkomsten. Bij de toepassingskaarten stonden we langer stil. Met welke opdrachten ga je zelfstandig aan de slag? Wanneer verwachten we dat je toepassingskaarten hebt uitgewerkt? We bespraken met name toepassingskaarten 3, 4 en 5 ter voorbereiding op themabijeenkomsten 2 en 3. De voorbereiding van bijeenkomst 5 (De wereld door de ogen van ...) wordt m.b.v. toepassingskaart 7 besproken.

ʻJuf met staartenʼ
In het boek(je) ʻJuf met staartenʼ analyseert de schrijfster Eefje Pleij haar ervaringen en gevoelens in het werken op een multiculturele school in Amsterdam-West. Net van de pabo gaat ze op een “zwarte” school aan de slag...

Welke vragen wil ik in periode 2 beantwoord zien?

  • Hoe ga ik om met mensen die een geloof aanhangen waarbij de man geen handgegeven mag worden en andersom?
  • Hoe ga ik in gesprek met ouders die nauwelijks nederlands spreken?
  • Hoe kan ik het beste kinderen met een andere culturele achtergrond toenaderen? 

Op welke specifieke OK terreinen wil ik me gaan ontwikkelen?

  • Taal
  • Omgang

Concrete leerdoelen voor periode 2

  • Na een themabijeenkomst dezelfde dag een blog plaatsen.
  • Volledige inzet tonen.
  • Plannen van toepassingskaarten, waardoor de tijdsdruk aan het einde wordt verlaagd.
  • Benodigde voorbereiding voor elke les maken en meenemen.
  • Vragen stellen bij onduidelijkheden en om hulp vragen wanneer ik er niet uit kom.

 

Terug

Doorzoek de website

© 2011 Alle rechten voorbehouden.